A WebTerminál™ projekt

Beszámoló a fejlesztésekről, a kísérleti tapasztalatokról

 

A Soros Alapítvány C3 Kulturális és Kommunikációs Központ 1998 szeptemberében elhatározta, hogy kültéri, bárki által használható online terminált fejleszt. Jelen beszámolóban a projekt kezdetétől szeretnénk bemutatni a folyamatot és az eredményeket, s megpróbáljuk vázolni a továbblépés lehetőségeit.

Tartalom

1. Bevezető
2. A prototípus létrejötte
3. Az első kísérleti széria fejlesztése
4. Az installáció, az ADSL hálózat kiépülése
5. Tapasztalatok, sikerek és kisebb problémák
6. Távlati tervek
7. Sajtószemelvények
8. További linkek, információk
9. A fejlesztők, kapcsolatfelvételi lehetőségek

 

1. Bevezető

A C3 WebTerminál™ olyan új eszköz, melynek segítségével nyilvános tereken, bárki számára hozzáférhetővé válik a telekommunikáció ma ismert legsokrétűbb megjelenési formája, az Internet. Reményeink szerint köztéri elhelyezése, egyszerű kezelése hozzásegít ahhoz, hogy a világháló lehetőségei hasonló könnyedséggel épüljenek be kulturális szokásaink közé, mint a telefon, rádió vagy televízió használata. Megjelenése az utcán bizonnyal felismerhetővé teszi minden írni-olvasni tudó járókelő számára a hálózati információ és kommunikáció előnyeit, de legalábbis azt, hogy a digitális kultúra léte nem rejtély, a kezeléshez nincs szükség speciális szakértelemre, s hogy a hálózat gazdag és tartalmas esélyt nyújt az információszerzésre, a dialógusra. Az a beszélgetés, amit bárki folytathat az érintésre érzékeny, aktív képernyő segítségével akár egy másik személlyel e-mail (elektronikus levél) írása és fogadása révén, akár más személyek munkája által létrejött és publikussá vált tartalmakkal, a világ bármely pontján legyenek is, bizonyára élményszerűvé teszi mindazt, ami a konkrét tapasztalat híján elképzelhetetlen, a kipróbálás után azonban nyilvánvaló, magától értetődő: hogy miért más és miért jó az internet-hálózat, hogy miért érdemes, miért fontos számításba venni létét hétköznapjainkban. A WebTerminál™ kifejlesztésével és üzemeltetésével a C3-nak az a célja, hogy bemutassa a hálózati kommunikáció sokrétűségét, személyes és nyilvános formáit, gyakorlati hasznát és a benne rejlő lehetőségeket. A Webterminál™ egyszerre eszköz praktikus információk gyors megszerzésére, mint egy telefonszám, menetrend vagy moziműsor, de éppígy valamely tévétársaság hálózati lapján lévő programját is megkereshetővé teszi. Alkalmas levélírásra és olvasásra, vagy lehet reklámhordozó, esetleg alkalmi mozgóképes műsorok, hangfelvételek újszerű szolgáltatója. A hálózati tartalom keresésének is legfeljebb az álldogálásból adódó kényelmetlenség szab határt: a terminálon elérhető mindaz, ami bármely hálózatra kapcsolt más eszközzel, csak épp nem biztos, hogy ez a legoptimálisabb használati mód. Épp ezért jelenik meg a WebTerminál™ új, a leggyakoribbnak vélt használati lehetőségeket felkínáló képernyővel, segítve a funkcionális alkalmazást. 

                        

2. A prototípus létrejötte

Az első kísérleti prototípus a C3 1998-as, az őszi fesztivál keretében megrendezett nyílt napon került bemutatásra. A fejlesztés során a külalak megformálása és az interfész elemek kiválasztása bizonyult a legkeményebb feladatnak. 

A ház

A terminál házát mindenképp időtálló, a külső behatásokat legjobban bíró, de ugyanakkor tetszetős anyagból kívántuk elkészíteni. A választás a rozsdamentes acélra esett, ebből is 2.5 mm vastagságút használtunk a stabilitás érdekében. A külalak egy oszlopformát öltött, hisz a cél az, hogy állva is kényelmesen lehessen használni, s így kényelmesen elfértek belül a szükséges alkotóelemek. 

A billenyűzet

A billentyűzet volt a következő kritikus elem, itt hosszas keresgélés és tanakodás után az egyedi fejlesztés mellett döntöttünk: alvállalkozót bevonva egy szintén rozsdamentes acél alapanyagú, kapacitív működési elvű billentyűzet készült, mely egy szabványos PC billentyűzetként csatlakozik a termonál központi egységéhez. A billentyűzet az alkalmazott speciális eljárásnak köszönhetően 10 mm vastag anyagból készült, így akár a kalapácsütést is kibírja sérülés nélkül.

Az egér

A kurzor pozícionálására a prototípusban egy ipari kivitelű, nyomásérzékeny "egeret" használtunk. Erről sajnos bebizonyosodott, hogy nem bírná ki az utcai igénybevételt, hisz késsel vagy más éles tárggyal könnyen tönkretehető, hiába víz és saválló. 

A képernyő

A torony formához egy álló képernyőt terveztünk, mégpedig egy LCD panel formájában. A felbontása 768x1024 és egy vastag ütésálló üvegfal mögé rejtettük, komoly hátsó fém rögzítővázzal.

A számítógép

A terminál "agya" egy Intel Celeron alapú PC, melyet a lenyitható előlapra szereltünk fel. A prototípusban egy winchesteren tároltuk az operációs rendszert és a böngészőt . A hálózati kapcsolatot egy Ethernet interfészkártya biztosította. A hangokat egy a képernyő mögé szerelt hangszórón át lehetett hallani.

Szoftver

A WebTerminál™ szoftver környezete egy magyar nyelvű Microsoft Windows 95 operációs rendszeren futó testreszabott Internet Explorer 4-es bömgésző. A webes tartalmat egy teljesen az álló képernyőre szabott, hírdetési csíkkal és előre definiált gombokkal ellátott felület teszi elérhetővé, mely egyszerűbb és praktikusabb az átlagos böngészőfelülenél, s kiiktatja a rendszerből az itt nem értelmezhető funkciókat. A hírdetési csík a képernyő tetején egy friss, dinamikus információforrás, melyben automatikusna váltakozva jelennek meg az animált felületek. Külön a terminálok felhasználóinak készítettünk egy webes POP3 interfészt, mellyel bármely szabványos postafiók tartalma elolvasható útközben, s lehetőség van a levélküldésre is.

A prototípust nagy sikerrel mutattuk be a nyílt napon, számos cég jelezte érdeklődését a további együttműködés iránt. Viszonylag nagy sajtóvisszhangot váltott ki a bemutató, több tévéműsor is foglalkozott a témával.

          

Az első tervek és a bemutató a C3 1998-as nyílt napján

 

3. Az első kísérleti széria kifejlesztése

A prototípus bemutatását követően a legfontosabb célunk az volt, hogy mielőbb valós körülmények között tesztelhessük a terminál fogadtatását, a potenciális felhasználók reakcióit. Ennek érdekében a Matáv Távközlésfejlesztési Intézet-el (PKI) közösen kialakítottunk egy tervet:

A tervek eredetileg a PKI pénzügyi részvételével számoltak, de a bonyolult alapítványi kötelezettségek miatt végül tisztán Soros Alapítványi forrásokból gazdálkodtunk, a PKI a vonalakat és az ADSL kísérlethez szükséges üvegszálas összeköttetést biztosította díjmentesen.

A továbbfejlesztett WebTerminál™

A fejlesztés elsősorban a prototípus tesztelése során nyert tapasztalatok nyomán a megbízhatóság, az utcára kihelyezhetőség irányába folyt. Így az ipari egeret felváltotta az ütésálló üvegből készült érintőképernyő, a merevlemezes szoftvertárolást a távoli, hálózaton keresztüli szoftverbetöltés (ezt az ADSL vonal 7 Mbps-es sávszélessége tette lehetővé) és kifejlesztésre került egy hardver-szoftver kombinált felügyelő rendszer (ún. watchdog), mely a terminált szoftverhiba esetén automatikusan újraindítja.

A továbbfejlesztett terminálok ezenkívül több apró módosításon is átestek, pl. elektromágneses ajtózár került beépítésre, így nincsen egyáltalán külső nyilás a házon. A billentyűzet és az érintőképernyő halk csipogással jelzi az érintés tényét.

  

A WebTerminál™ belseje: a számítógép, a billentyűzet és a kijelző hátlapjai

A legnagyobb kihívást maga a gyártási és összeszerelési folyamat jelentette. A terminálok házait hetekig tartó aprólékos kézi munkával, lézeres vágással, polírozással sikerült kialakítani számos alvállalkozó bevonásával. A billentyűzetek gyártása is nehezségekbe ütközött, mivel a vastag acélt igen kevés vállalkozás tudja a kívánt minőségben megmunkálni. Az érintőképernyő és az LCD panel is más-más helyről került beszerzésre, mindez gondos szervezőmunkát és rengeteg türelmet igényelt. Az összeszerelést, beállítást és tesztelést, majd a telepítéseket már teljesen magunk végeztük.

A helyszínek

Az alábbi helyszíneken telepítettük a terminálokat:

A helyszínek kiválasztásánál döntő szempont volt, hogy azok más és más felhasználócsoportot célozzanak meg, hogy minél több felhasználó megismerhesse a terminálokat és rajtuk keresztül az Internetet, illetve hogy lássuk hol és milyen igény van a szolgáltatásra. 

         

 

WebTerminál™-ok a C3-ban, a Déli Pályaudvaron és egy bemutató során a békéscsabai INFO'98 konferencián

4. Az installáció, az ADSL hálózat kiépülése

A terminálok telepítése

Részletes egyeztetés után valamennyi helyszín üzemeltetője készséggel befogadta a terminált, s nem volt gond az elektromos és telefonhálózati csatlakozások kiépítésével sem. Az ötödik terminál a C3-ban maradt, hogy legyen egy referencia és tartalékkészülék a tesztek során. Valamennyi helyszín nyilvános, bárki által látogatható, így sikerült megvalósítani a célkitűzést, hogy az utca embere teszteljen.

Az ADSL hálózat

A terminálok hálózati kapcsolatát technológiai kísérlet jegyében egy ADSL pilot rendszer biztosítja. A Városmajor telefonközpontba telepítésre került egy Cisco 6200 ADSL multiplexer, mely üvegszálon, ATM felületen csatlakozik a C3 hálózatához. Az egyes terminálok normál, hagyományos rézdróton csatlakoznak a központhoz, s mindegyikben egy ADSL modem biztosítja az Ethernet csatlakozási felületet. Minden egyes terminál adatforgalma egy-egy ATM PVC formájában jut el a C3 routeréig.

A WebTerminál™-okat kiszolgáló ADSL hálózat felépítése

Az itt alkalmazott technológia kiválóan alkalmas a kép- és hangátvitelre, akár digitális mozicsatorna kialakítására is. A terminálok esetében a gyors és egyszerű kiépíthetőség, valamint a járulékos költségektől való mentesség jelentette a fő előnyt, hisz a rézkábelen kívül semmi másra nem volt szükség. Az ADSL rendszer lehetővé teszi, hogy az adatátvitel egy normál, beszédcélra is használt érpáron történjen, de ezt a lehetőséget itt nem használtuk.

                 

Az ADSL modem (Cisco 675) és a multiplexer (Cisco 6200)

A Matáv szakemberei példátlan gyorsasággal építették ki a Városmajor központot a C3 várbeli telephelyével összekötő üvegszálas kábelt, valamint maximális rugalmasságot és segítőkészséget tapasztaltunk a központbeli telepítéskor. Valamennyi áramkör elsőre, hibátlanul üzemelt, egyedül a Széchenyi könyvtár belső hálózatában tapasztaltunk egy apró hibát, de sikerült orvosolni.

A későbbiek során - más ATM alapú projektekhez kapcsolódóan - az ADSL mutiplexer átkötésre került a Matáv ATM hálózati kapcsolójára és a C3 így a Matáv ATM gerinchálózaton keresztül kapcsolódik a rendszerbe. Így az is lehetővé vált, hogy más hálózatokhoz is csatlakozhasson ADSL végpont a kísérleti rendszerben.

5. Tapasztaltok, sikerek és kisebb problémák

A négy helyszín közül várakozásainknak megfelelően a Déli Pályaudvar-it használják a legtöbben, itt az éjszakai zárvatartástól eltekintve gyakorlatilag folyamatos a kihasználtság. Többször hallottuk, hogy sorbanállás alakult ki.

Egy heti adatforgalom a Déli pályaudvari WebTerminál™-on
(rózsaszín: letöltés csúcsértéke, kék: letöltés átlaga, zöld: kimenő forgalom)

A többi helyszín közül is a Budagyöngye áruházban és az Országos Széchenyi Könyvtárban a nyitvatartási időban majdnem folyamatos a használat, az első kerületi polgármesteri hivatalban viszont a vártnál kisebb a forgalom.

A WebTerminál™-ok több mint háromnegyed éve üzemelnek, s ezt komolyabb károsodás nélkül átvészelték. Fizikai károsodást egyetlen terminál sem szenvedett, egyedül az érintőképernyőket kellett időnként megtisztítani, mivel a nagyon erős elkoszolódás esetén az érzékelők már nem működnek. Egy LCD képernyő hibásodott meg (megszűnt a háttérvilágítása), ezt cserélni kellett. Az ADSL modemek érzékenyek a hirtelen ki-bekapcsolásra, azaz nagyon rövid, impulzusszerű áramkimaradás után nem áll helyre a kapcsolat.

A szoftver környezet sajnos a vártnál instabilabb, a napi 1-2 "elszállás" normálisnak tekinthető folyamatos használat mellett. A watchdog rendszer ilyen esetekben újraindítja a terminált, így egy pár perces kiesés (amíg letölti a szoftvert és elindul) után újra használható. Az elszállások zömében a böngésző szoftver hibáinak és a hálózaton található egyre trükkösebb és összetettebb felépítésű oldalak hibáinak a rovására írható, nem igazán tudtunk ezen segíteni. Néha előfordult olyan kiakadás is, amit a watchdog nem észlelt, mert maga a szoftver tovább futott, de a felhasználó nem tudott továbblépni. Ilyenkor távolról is újra tudjuk indítani a terminált, miután észleljük a hibát.

6. Távlati tervek

A kísérletet sikerként értékeljük és mindenképpen szeretnénk továbblépni. Az elmúlt hónapokban rengeteg érdeklődő jelentkezett, hogy szeretne WebTerminál™-t telepíteni.Volt aki a település közérdekű információit kívánta így publikálni, volt aki a szórakozóhelyén szeretett volna párat felállítani, de érdeklődött irodaház, művelődési ház és könyvesbolt is. Sajnos azonban egyes darabokat nem tudunk gazdaságosan előállítani, hisz az öt darab legyártása is sok heti szervezőmunkát és egyedi gyártási folyamatokat igényelt. Talán 15-20 darab az a legkisebb mennyiség, amivel tovább lehetne lépni és el lehetne indítani egy újabb széria gyártását. Természetesen az ideális az volna, ha valamely szervezet, vállalkozás felkarolná az ügyet és nagyobb sorozatban lehetne terminálokat gyártani és telepíteni.

Próbálkoztunk a PKI szakembereivel egy telefonkártyás fizetős terminál lehetőségét megvizsgálni, de sajnos a telefonkártya elfogadó és elszámoló rendszer zártsága és a hazai illesztési tapasztalatok hiánya miatt ezirányban nem tudtunk továbblépni. Természetesen komoly igény és szándék esetén nem lehet akadálya egy kártyaelfogadó rendszer illesztésének. Szintén érdekes kísérlet - vagy ahogy az angol példa mutatja hasznos és közkedvelt utcai alkalmazás - lehetne a telefonnal integrált WebTerminál™, ahol pl. a képernyőn megjelenő nagyméretű billenytűkkel lehetne tárcsázni.

Magán a terminálon is tervezünk fejlesztéseket: az ADSL hálózatot feltételező remote boot-os megoldás helyett egy merevlemezen futó, Windows NT alapú, ISDN vonalat is használni képes változatot készítünk, mely bárhol elhelyezhető az ADSL területi kötöttsége nélkül. 

További fejlesztési lehetőségek: webkamera integrációja (ez konkrét megkeresés kapcsán is felmerült), billenytűzet nélküli, a kép alján igény szerint megjelenő érintőbillentyűzettel ellátott változat, alternatív pozícionáló eszköz bevezetése, hangkibocsátás javítása.

7. Sajtószemelvények 

MaNcs 1998. október 29. (link)

WebTerminál a fülkében 

Jelenleg még csak prototípus létezik, de a C3 Kulturális és Kommunikációs Központ szeretne hamarosan a város különbözo pontjain - forgalmas tereken, mozikban és múzeumokban - elhelyezni olyan terminálokat, mint amelyet a múlt héten mutattak be. Az Internetto beszámolója szerint a terminál teljes köru internet-hozzáférést biztosít, levelezni is lehet vele, eros fémháza jóvoltából felkészítették az utcai vandalizmus ellen, LCD kijelzoje elé kalapácsütést álló üveget helyeztek, beépített egerének ipari savak sem ártanak. Lelke egy üzembiztos és távolról is menedzselheto, Microsoft-alapú, saját fejlesztésu szoftver, a terminál hálózati kapcsolatát nagy sávszélességu ADSL vonal adja. A C3 tárgyalásokat folytat a Matávval a terminálok kihelyezésérol és telefonkártyával való üzemelésérol. 

Népszabadság 1998. november (link)

Internet az utcán

Egyelőre öt számítógépet helyeznek el a fővárosban

Még az idén köztéri web-terminálokat szerelnek fel a Soros Alapítvány Kulturális
és Kommunikációs Központjának (C3) munkatársai a város öt különböző
pontján. Ha az első, kísérleti utcaszámítógépek beváltják a hozzájuk fűzött
reményeket, hamarosan akár több száz, valószínűleg telefonkártyával működő
köztéri internetes masinát is telepíthetnek. 

A Soros Alapítvány Kulturális és Kommunikációs Központjában nemrég mutatták be az
utcai internetes számítógép első példányát. A különlegesen erős fémburokkal védett,
törhetetlen képernyővel ellátott szerkezetből ötöt helyeznek el még az idén a főváros öt
különböző pontján. Használatáért – egyelőre – nem kell fizetni, egy kísérlet részeként,
ingyenesen hozzáférhetők lesznek. Ha a kezdeményezés egyes nyugat-európai városokhoz
hasonlóan Budapesten is beválik, újabb gépeket helyeznek ki. Addig csak a Vár
környékén lehet találkozni a jövőt idéző, ultramodern berendezésekkel. 

Mint azt a C3 munkatársa, Fernezelyi Márton kérdésünkre elmondta, nem céltalan
keresést, szórakozási lehetőséget szeretnék teremteni a gépek kihelyezésével. A cél,
hasznos információk továbbítása. Mint az internetre bekötött gépek többségén, nyilván
ezeken is sokan on-line játékokat játszanak majd, igazán azonban akkor lehet sikerről
beszélni, ha a gyorsan és kényelmesen elérhető adatbázisokat minél többen használják.
Moziműsor, MÁV-, BKV- és más menetrendek mellett a turisztikai információk, időjárás
és minden egyéb hozzáférhető lesz a gépeken. 

Az ingyenes próbaüzem öt különböző jellegű helyen folyik majd: a pályaudvari,
önkormányzati, bevásárlóközpont-beli, könyvtárban és moziban felállított gépeket minden
bizonnyal más-más intenzitású és jellegű megterhelésnek teszik majd ki. Tanúságot kell
adni a gépeknek mind fizikai állóképességükről, mind a szoftverbetyárok garázdálkodása
elleni védettségükről. Ha a több centiméter vastag törhetetlen képernyőüveget vagy az igen
kemény acél billentyűzetet sértetlenül hagyják, nagy baj már nem lehet, a programhibák
ugyanis a központból is javíthatók. 

A kísérlet során természetesen nemcsak a gépeket, hanem a felhasználókat is tesztelik
majd: vandálkodási hajlamok mellett, az érdeklődés mértékére is kíváncsiak az alapítvány
munkatársai. Fernezelyi Márton nem fél attól, hogy az emberek egymást kiütve tolonganak
majd a gép előtt: mint elmondta, éppen az a cél, hogy a járókelők megfelelően kihasználják
a lehetőséget. Ha huszonnégy órán át foglalt a gép, nagyjából mindegy, hogy mindenki
csak félórát lóg rajta, vagy ad abszurdum, egyetlen ember telepszik rá egy teljes napra. Ha
igazolódik, hogy a köz igényli az utcaterminálokat, már megvan az ok a program
folytatására. A terminálok egy nagy teljesítményű számítógépből és egy a kiszolgáló
központtal magas adatátviteli képességű ADSL technológiát használó internetes modemből
állnak. Ez a technológia hosszú távon lehetővé teszi, hogy telefonfülkék mellé telepítsék az
internet-fülkéket is. 

A Matávval folytatott, kezdeti stádiumban levő tárgyalásokból az tűnik ki, hogy a
távközlési vállalat nyitott a terv iránt. Most éppen a távlatokat mérlegelik, és nem kizárt,
hogy felkarolják a kezdeményezést. A gép egy telefonkártya-leolvasóval összekötve
egyszerűen fizetőssé alakítható, így pedig megérheti beruházniakár száz, vagy még több
terminálba is. A telefontársaság internet termékmenedzsere, Geréb János az ötletet jónak
tartja, hozzátette azonban, a beruházásig részletes piackutatásra és egyeztetésre van
szükség. Különösen, hogy egy-egy ilyen szerkezet több millió forintba kerül. 

Dunai Márton

Népszabadság 1999 június (link)

Napi tizenötezer találat

A Pepsi-szigeten is ott lehetnek a weboszlopok

Szinte folyamatosan használják fővárosiak azokat a köztéri internetes terminálokat, amelyeket a Soros Alapítvány Kulturális és Kommunikációs Központjának (C3) munkatársai tavaly decemberben a Matávval közösen helyeztek üzembe. Tervek már vannak további gépek felállításáról, azonban hogy hol és mikor találkozhatunk velük, az még további tárgyalásoktól függ.

December óta működik az a négy köztéri internetes terminál, amelyeket a Soros Alapítvány Kulturális és Kommunikációs Központja (C3) helyezett el a Budagyöngye bevásárlóközpontban, a Déli pályaudvar jegypénztáránál, a Széchényi Könyvtárban és az I. kerületi polgármesteri hivatalban. Az első három hónap tapasztalatait összegezve a C3 munkatársa, Fernezelyi Márton elmondta, nyilvánvalóvá vált, hogy a terminálokra van igény. A műszaki hibák miatti hosszabb-rövidebb kényszerszünetektől eltekintve ugyanis a gépeket szinte állandóan használták.

Legtöbben a Déli pályaudvarról interneteztek, a második legsikeresebb helyszín pedig a Budagyöngye volt, annak ellenére, hogy a bevásárlóközpontot éjszakára bezárják – számolt be Fernezelyi Márton. Ezt követte a Széchényi Könyvtár, majd, kissé lemaradva, az önkormányzatnál elhelyezett weboszlop. Hogy pontosan hányan járulnak a képernyők elé, azt csak akkor lehetne megállapítani, ha odaállítanának valakit; az azonban önmagában is elég beszédes adat, hogy az utolsó teljes hónap, április folyamán naponta átlagosan több mint tizenötezer találatot (letöltött oldalt) regisztrált a rendszer, ami az egész hónapban majdnem négyszázhatvanezer találatot jelent.

Az utca legnépszerűbb internetes oldalai között a C3 saját lapjait leszámítva az általában is legnépszerűbb honlapok vannak: az Altavizsla nevű keresőprogram, a Repeta, az Internetto, a Nexus a Hotmail, a Yahoo, a Napfolt és mások. Természetesen nem tartóztatták meg magukat az utcáról szörfözők sem: a kétszázötven legnépszerűbb lap között több pornóoldal is van.

– A C3 azért kezdte el a köztéri internetes oszlopok telepítését, hogy megnézzük, van-e igény rájuk – magyarázta Fernezelyi Márton. Az ingyenes e-mail szolgáltatáshoz (freemail.c3.hu) vagy az internetes tanfolyamokhoz hasonlóan ezzel is az volt a célunk, hogy terjesszük az internetes kultúrát. Jelenleg további terminálok felállitásához  várjuk a potenciális partnerek jelentkezését, megbízását

A partnerek megtalálása nem egyszerű, mert az ütésálló, de érintésérzékeny képernyővel, saválló billentyűzettel és feltörhetetlen fémházzal felszerelt berendezések ára elég borsos (csak a képernyő több mint százezer forint); nem is beszélve a hálózatba kötés költségeiről.

A lehetséges befektetők között első helyen vetődött fel a Matáv, hiszen a távközlési cég már a kísérleti szakaszban is partneri viszonyban állt a C3-mal: decemberben az ő segítségükkel építették ki a terminálok felállításához szükséges kísérleti ADSL hálózatot.

– Ha viszont a Matáv vagy bárki más beruház, akkor nyilvánvalóan a pénzét is viszont akarja látni – tette hozzá Fernezelyi Márton. – Erre kétféle lehetőség nyílik: vagy fizetőssé teszi a köztéri internetezést, és például telefonkártyával üzemelteti a készülékeket, vagy továbbra is ingyenes marad a szolgáltatás, a letöltött oldalakon megjelenő hirdetési felületet pedig a vállalkozó értékesítheti. Mindkét megoldásnak vannak hívei.

A C3 nem árulja a WebTerminálokat, hanem az ötlet hasznosítására fogékony partnereket keres. Már többen megkeresték a C3-at, hogy „vennének párat ebből az utcai internetből”. Menedzserek és városatyák, cégek székházaiba, Solymár utcáira vagy a IX. kerület egyes pontjaira is álmodtak már WebTerminálokat. Szóba került az is, hogy a Pepsi-szigetre telepítenének húsz-harminc internetes állomást, ily módon levezetve az ottani kommunikációs többletigény egy részét. Konkrét megállapodás azonban eddig még nem született.

D. M.

8. További linkek, információk

A Webterminál™-okról a C3 website-on (magyarul)

A Webterminál™-okról a C3 website-on (angolul)

Webterminál™ video  (RealPlayer/34 Kbps)

Webterminál™ video  (RealPlayer/46 Kbps)

 

9. A fejlesztők, kapcsolatfelvételi lehetőségek

A WebTerminál™-ok kifejlesztését az alábbi munkatársak végezték:

Fernezelyi Márton ( marci@c3.hu )

Tüdős András ( atudos@c3.hu )

Telefon: 4887070
Fax: 2146872

Készült 1999 októberében, utoljára frissítve: 1999.12.31